/BLIV SVØMMEKLAR

BLIV SVØMMEKLAR

Ny app: Hjælp dit barn til at blive svømmeklar  –

 

Skoleferien er i fuld gang, og mange danske familier bruger sommerferien ved stranden eller poolen. Derfor opfordrer Dansk Svømmeunion og TrygFonden forældrene til at bruge tiden til at lege med børnene i vandet og gøre dem klar til at svømme.

Mere end hvert andet barn kan ikke svømme, men heldigvis er der er hjælp at hente, hvis du som forælder gerne vil gøre dit barn fortrolig med vandet. Web-appen ’Leg med Blop’ giver forældre til små børn en række simple og sjove øvelser, som kan hjælpe børn til at blive trygge i vandet.

– Vi har udviklet ’Leg med Blop’ for at give forældre nogle konkrete øvelser og lege, som de kan lege med deres børn i svømmehallen, ved poolen eller på stranden. Appen henvender sig primært til børn i alderen to-fem år, men vi anbefaler, at man starter til babysvømning eller med vandlege i badekarret, allerede fra barnet er to måneder. For jo tidligere, barnet begynder, jo bedre forudsætning har barnet for at blive en sikker svømmer, siger Patrick Lilius, udviklingskonsulent i Dansk Svømmeunion.

Det er dog aldrig for sent at begynde, så hvis man har et ældre barn, som ikke kan svømme, er det bare om at komme i gang. Her kan appen også bruges, så skal øvelserne bare justeres lidt.

– Nøglen til at lære at svømme er tryghed og leg, og hvis man giver sine børn nogle gode og sjove oplevelser med vand, er det nemmere for barnet at lære at svømme. Når først man er fortrolig med vandet og ikke skal kæmpe med vejrtrækningen og for at holde sig oppe, så er man over halvvejs – i hvert fald mentalt, siger Patrick Lilius.

Om app’en
’Leg med Blop’ er en web-app til smartphones, som består af film og beskrivelser af 64 simple øvelser, der alle tager udgangspunkt i leg og nærvær. ’Leg med Blop’ er en del af Dansk Svømmeunions og TrygFondens fælles projekt “Alle skal lære at svømme”. Konceptet er udviklet i samarbejde med dygtige undervisere med ønsket om at give flere forældre og deres børn i alderen to-fem år inspiration til gode øvelser og aktiviteter i vand. Øvelserne er opdelt i fire kategorier:

Elementskift: Barnets første møde med vandet er helt basalt skiftet fra at være på land til at være i vand. Det er ofte en stor sansemæssig og motorisk udfordring, fordi kroppen opfører sig anderledes i vandet, end barnet er vant til på land. Elementskift er derfor noget af det første, man øver sig på.

Vejrtrækning: Her øver man at have kontrol over vejrtrækning – indånde over vand samt holde vejret og udånde under vand. Denne færdighed lærer man, når man fx puster til vandet, så det bruser, dypper ansigtet i vandet for at kigge på bunden eller puster bobler under vandet.

Balance: Balance er særlig vigtigt i vand, da den er afgørende for at kunne genfinde en position, hvor ansigtet er fri af vandet, og indånding er mulig. Man øver balancen, når man fx flyder på vandet, eller når man vender sig i vandet.

Bevægelse: At bevæge sig i vand stiller nye krav til kroppen, fordi den påvirkes anderledes end over vand. Der er som udgangspunkt ikke nogen forkert måde at bevæge sig frem på i vandet. Når man øver bevægelse i vand, handler det om at skubbe med armene og sparke med benene, så man kommer fremad.

Foto: Pressefoto

Artiklen er fra Limfjord update