/HUSK AT BEVÆGE DIG

HUSK AT BEVÆGE DIG

Idrætsorganisationer: Husk bevægelsen trods corona

 

Foreningsidrætten lukket ned over stort set hele landet ligesom skolerne og daginstitutionerne ligger øde hen. Institutioner, som er essentielle for danske voksne og børns daglige motion.

Men behovet for at få rørt sig forsvinder ikke, og derfor opfordrer Danmarks to største idrætsorganisationer danskerne til at huske at bevæge sig trods den ekstraordinære situation landet befinder sig i  forbindelse med Covid 19.

– Børn og unges hverdag bliver ligesom mange voksnes dagsrytme voldsomt ændret i de kommende uger. Alligevel er det godt at tænke fysisk aktivitet ind i løbet af dagen, enten sammen med familien eller hver for sig. Når vi bevæger os, giver det både mulighed for at brænde energi af og få et mentalt overskud, siger Charlotte Bach Thomassen, der er formand for DGI.

Naturen er en fantastisk idrætsarena
Selvom idrætsforeningerne og skolerne lukker ned, så er der forsat rig mulighed for at bevæge sig udenfor på egen hånd eller sammen med sine børn, hvor man holder afstand til andre.

– Naturen er eksempelvis en fantastisk idrætsarena. Så løb en tur alene eller med børnene, gå en lang tur i skoven, hop på cyklen og få pulsen op. Hvis vi bare hænger i sofaen og kigger på skærmen i den kommende tid, så bliver vi hurtigt trætte af hinanden, supplerer Morten Mølholm Hansen, direktør for DIF.

Brug for smil på læben
DIF og DGI har i partnerskab med Nordea-fonden og TrygFonden en fælles vision, Bevæg dig for livet, som har den målsætning, at Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. I regi af Bevæg dig for livet, at der blandt andet udviklet en gratis træningsapp, ’Træn Selv’, med over 100 træningsprogrammer, som de to organisationer opfordrer danskerne til at benytte.

– Selvom det ikke er muligt at dyrke idræt i fællesskaber i den kommende tid, så har danskerne stadig mulighed for at få pulsen op og høste de positive effekter ved fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet giver smil på læberne, og det har vi alle brug for i denne periode, lyder det samstemmende fra Charlotte Bach Thomassen og Morten Mølholm Hansen.

Forslag til fysiske aktiviteter:

  • Løb en tur
  • Gå en lang tur i skoven
  • Cykel ud i naturen
  • Benyt den gratis app ’træn selv’ i Appstore og Google Play